Knjižnično-informacijski odgoj i obrazovanje
KNJIŽNIČNO-INFORMACIJSKI ODGOJ I OBRAZOVANJE
NASTAVA U KNJIŽNICI 1-8. razred
Područje rada: 1.-4. razred
Od 1. do 4. razreda osnovne škole razvijaju se vještine pisanja i čitanja. Prioritet aktivnostima u radu s učenicima u i sa školskom knjižnicom daje se poticanju čitanja kao jezičnoj djelatnosti i temelju obrazovanja. Razvijanjem čitalačke pismenosti potiče se govorno i pisano izražavanje učenika, daju im se nova znanja, obogaćuje se rječnik, pomaže im se u izgradnji sustava vrijednosti i usvajanju etičkih normi, što su preduvjeti za uspješno učenje svih predmeta.
1. razred
- Knjižnica – mjesto poticanja čitalačke i informacijske pismenosti
- Slikovnica -> izborno
2. razred
- tema: Dječji časopisi
- tema: Jednostavni književni oblici
3. razred
- tema: Put od autora do čitatelja
- tema: Referentna zbirka – Korištenje enciklopedija
- tema: Mjesna (gradska/narodna) knjižnica
4. razred
- tema: Referentna zbirka – Služenje rječnikom i školskim pravopisom
- tema: Književno-komunikacijsko-informacijska kultura
Područje rada: 5.-8. razred
Već od 4. razreda školska knjižnica uvodi učenike u svijet informacija poučavajući ih samostalnoj uporabi izvora informacija i znanja. U procesu poučavanja važno je razvijati sposobnosti procjene vrijednosti kvalitete svake informacije. U središtu pozornosti su informacija i njeno vrjednovanje u svrhu razvijanja osobne odgovornosti pri stjecanju vještina potrebnih za cjeloživotno učenje.
5. razred
- tema: Organizacija i poslovanje školske knjižnice
- tema: Časopisi – izvori informacija
6. razred
- tema: Samostalno pronalaženje informacija
- tema: Mreža (Internet)
7. razred
- tema: Časopisi na različitim medijima (+ citiranje)
- tema: Online katalozi
8. razred
- tema: Sustav i uloga pojedinih vrsta knjižnica
- tema: Uporaba stečenih znanja
Realizacija sadržaja programa čitalačke pismenosti i knjižnično-informacijskog područja školske knjižnice
Broj i redoslijed tema ne predstavljaju broj nastavnih sati. Za neku će temu biti potrebno više sati, a više se tema može obraditi u jednom satu. Redoslijed tema ne upućuje na strogi redoslijed obrade. Uključuju se teme koje se mogu ostvariti s obzirom na sposobnosti i znanja učenika te na uvjete rada. Teme treba ostvarivati na načine koji aktivno uključuju učenike, potiču njihovu znatiželju i kreativnost. Sadržaji programa se mogu izvoditi u školskoj knjižnici, informatičkoj učionici, razredu, višenamjenskom ili nekom drugom prostoru u školi ili izvan nje. Važno je napomenuti da programske odrednice nisu nešto što se uči u jednom razredu pa je time učenje završeno, nego se znanja, vještine i sposobnosti njihove primjene trajno utvrđuju i proširuju na različitim stupnjevima obrazovanja (horizontalno i vertikalno), u različitim područjima i sadržajima.
Budući da školska knjižnica sve uspješnije usklađuje svoje zadaće i ciljeve s nastavnim i izvannastavnim aktivnostima, teme iz programa se mogu ostvariti korelacijom s bilo kojim područjem iz školskog programa, jer svaki sadržaj može biti podloga za ostvarenje ciljeva i zadaća čitalačkog i informacijskog opismenjavanja. U svim aktivnostima nužna je kreativna suradnja, timski rad učitelja i svih stručnih suradnika, među kojima je i školski knjižničar, te korelacijski pristup planiranju i programiranju rada, jer se samo međupredmetnim suodnosom, usporedbom sadržaja, ukazivanjem na sličnosti i razlike unutar određenog područja znanja može usvojiti kvalitetno i primjenjivo znanje.